‘Functiecreatie is maatwerk. Communicatie is key’

‘Samen groeien’, dat is het uitgangspunt bij Azerty in Raalte. Hoe dat eruit ziet als je ook het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hoog in het vaandel hebt, vertelt Francisca Peters, verantwoordelijk voor personeelszaken, graag. Haar verhaal maakt duidelijk dat Sallandse waarden diep verankerd liggen in het bedrijfs-DNA. “Met functiecreatie haal je het beste uit je mensen én creëer je ruimte voor je nabuur.” Een klassieke win-win.

Functiecreatie is werk maken van allerlei losse taken die mensen ‘erbij doen’ maar die niet direct tot de kerntaak behoren. Dat kan het aanvegen van de eigen werkplek zijn, maar ook een deel van de werkvoorbereiding, etc. Weet je het goed toe te passen dan levert het niet alleen een efficiënter proces op, maar ook een arbeidsplaats voor iemand die onder de banenafspraak valt.

Bij Azerty zijn ze al langere tijd bezig met functiecreatie. Het leverde Patrick een baan op. En die heeft hij veel liever dan de Wajonguitkering die hem financieel misschien net zoveel oplevert. Dat zegt iets over Patrick, maar zeker ook over de manier waarop Azerty functiecreatie aanpakt. Met een scherp oog voor de bedrijfsprocessen en de mens centraal. Peters: “Ik bekijk het wel eerst vanuit de mens maar ik neem het proces of de efficiëntie daarvan wel gelijk mee.”

Begin met een analyse
‘Werkgeluk’ is het verbindende element. Daarvoor is de belangrijkste vraag of iemand lekker zijn werk kan doen. Erachter komen of dat zo is, is een belangrijk deel van het werk van Peters. “Ik heb een vrije rol in de organisatie. Ik spreek iedereen, het personeel, de teamleiders. Ik ken alle afdelingen, alle processen, wandel overal langs, ben bij alle functioneringsgesprekken. Zo vorm ik me een beeld van wat er allemaal speelt.” Met die kennis zie je dan mogelijkheden volgens Peters. Misschien zit iemand wel lekkerder in zijn ‘flow’ en werkt hij zelfs efficiënter als hij een bepaalde taak, die hij als minder leuk ervaart, niet hoeft te doen. “Daar probeer ik dan mee aan de slag te gaan.”

Groeien en bloeien
Patrick is het bewijs dat deze werkwijze tot mooie resultaten leidt. Hij werkt inmiddels bijna drie jaar bij Azerty. 38 uur per week pakt hij in voor de assemblage- en de serviceafdeling en bouwt hij computers. Dat laatste zou hij graag meer doen. “Ik wil groeien, ik wil stappen maken”, zegt Patrick daarover terwijl hij van oor tot oor straalt. Samen met de assemblageafdeling pakken ze dat heel gefaseerd aan. Ze kijken hoe Patrick reageert op een dag bouwen in plaats van twee uur. Het werk kan er niet onder lijden, want het eindproduct moet natuurlijk 100% in orde zijn.

En hoe zit het met zijn werkgeluk? Wat heeft hij nodig om met plezier naar zijn werk te gaan? “Sfeer, structuur en afwisseling”, antwoordt Patrick. Hij wil graag van tevoren weten wat er op een dag van hem verwacht wordt. Maar dat kan dus best betekenen dat hij in de ochtend staat in te pakken en in de middag een computer bouwt. Ook zijn kennis van en liefde voor planten die hij opdeed in de groenvoorziening gaat niet verloren. Hij verzorgt trouw de planten op de afdelingen. Iedereen blij.

Werkervaringsplekken
Wie denkt dat functiecreatie bij Azerty zich beperkt tot Patrick heeft het mis. Het bedrijf is onlangs begonnen aan een samenwerking met de gemeente Raalte om mensen die nu thuiszitten met een uitkering, drie maanden werkervaring bij Azerty te laten opdoen. Peters: “Onze productinformatie is gebaseerd op lijsten waarin een beschrijving van het product staat. We hebben een afdeling die deze lijsten aanvult met productkenmerken, bijvoorbeeld kleur, en foto’s. Een deel van de werkzaamheden is vrij basaal en kan prima worden gedaan door iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

De samenwerking is voor alle partijen een mooie oplossing. Azerty krijgt versterking en de tijdelijke medewerkers hebben straks drie maanden werkervaring in een vakgebied waar veel vacatures voor zijn. Bovendien krijgen ze een certificaat mee dat hun kans vergroot op duurzame uitstroom uit de uitkeringssituatie.

Afgelopen week is de eerste opleidingsgroep gestart met drie introductiedagen. Ze zijn bij elke afdeling langs geweest om het bedrijf en de mensen te leren kennen. Peters vindt dat heel vanzelfsprekend: “Ook al is het tijdelijk, het zijn ook gewoon medewerkers van Azerty.” Bovendien helpt het hen volgens Peters te begrijpen hoe belangrijk dat woordje ‘zwart’ is dat zij toevoegen aan de productomschrijving. Als ze zien dat daardoor op de verkoopafdeling een telefoontje minder binnenkomt zullen ze alleen maar meer commitment ontwikkelen voor het stukje werk dat zij doen.

Niet ingewikkeld
Het creëren van een functie hoeft niet ingewikkeld te zijn, benadrukt Peters, maar het is ook niet iets waar je blanco in moet springen. “Je moet heel helder hebben wat je zoekt. Welke functie ben ik aan het creëren, wat zijn de werkzaamheden, welke persoon zoek ik daarbij, welke organisatie kan mij helpen die persoon te vinden en wat is mijn rol richting die organisatie?” Veel vragen om te beantwoorden, maar volgens Peters de enige juiste manier om eruit te halen wat erin zit.

Gepubliceerd op 21-04-2017