In Zwartewaterland komt eenduidige werkgeversdienstverlening echt van de grond

In de gemeente Zwartewaterland wordt sinds januari concreet vorm gegeven aan eenduidige werkgeversdienstverlening, in een pilot die als voorbeeld voor de hele arbeidsmarktregio kan dienen. Systemen zoals WBS en Sonar zijn op elkaar afgestemd én gevuld, lijnen zijn kort en de communicatie – ook tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening – gestroomlijnd. Wapenfeit nummer één: iedereen heeft dezelfde visitekaartjes. Het motto: wat kleinschalig kan, moet uiteindelijk ook op grote schaal mogelijk zijn. Belangrijkste voorwaarde waaronder het lukt, daar in Zwartewaterland: onderling vertrouwen.

Noem het een pilot, proefvijver, Best Practice – het is Maureen Jansen, Ellis Bijzet, Thamàr Pol en Marleen van der Vinne om het even. Tussen de vier werkgeversdienstverleners, respectievelijk drie UWV-ers en één gemeentemedewerker, zijn de scheidslijnen weggevallen. “Marleen is geen gemeentecollega maar gewoon mijn collega”, ervaart Maureen Jansen. “Zo voelt het echt en dat heeft Marleen aan zichzelf te danken. Zij was degene die anderhalf jaar geleden de samenwerking op gang heeft gebracht door te zeggen: “Ik wil met jullie om tafel en ik wil met dat systeem van jullie werken; wat moet ik doen?” Vanuit verschillende lagen, van consulent tot wethouder, binnen de gemeente stonden alle lichten voor Marleen op groen en dus kon ze stappen gaan zetten.

Doel is dat werkgevers in Hasselt, Zwartsluis of Genemuiden zich goed bediend weten door één werkgeversservicepunt, in het kort WSP. De geboden dienstverlening is breder dan het bespreken van vacatures en kandidaten. Zo sprak Marleen onlangs een ondernemer die te weinig ruimte had en eigenlijk naar Zwolle wilde verhuizen. “Voor mij een signaal om met een collega te kijken of er hier ergens een terrein was waar hij iets mee kon. Uiteindelijk gaat hij nu wel verhuizen, maar ik zorg ervoor dat hij vanuit WSP prettig geholpen is. Collega’s in Zwolle doen daar weer hun voordeel mee.” Thamàr: “Een ander voorbeeld van de bredere dienstverlening is de Analyse Inclusieve Arbeidsorganisatie. Als een werkgever iemand met een beperking wil aannemen maar niet weet waar hij moet beginnen, dan lichten we het bedrijf door, kijken we waar mogelijkheden zijn en komen met een solide advies.”

Presentatie
Groot knelpunt was de onbekendheid van één WSP, één loket bij werkgevers. Dus werd een presentatie gegeven voor de Ondernemersvereniging Hasselt over wat werkgeversdienstverlening inhoudt. Thamàr merkte daar dat veel ondernemers bij een gemeente snel denken aan vergunningen, terwijl UWV een minder positieve associatie met bijvoorbeeld boetes oproept. “Ze waren aangenaam verrast dat we ook andere dingen doen. Die bekendheid is erg belangrijk: we proberen kwaliteit te leveren, niet alleen in vacatures, maar ook in advies. Als die dienstverlening goed is komen resultaten vanzelf.”

Handig hulpmiddel om die boodschap kracht bij te zetten is een gezamenlijk visitekaartje. Maar wat simpel en cosmetisch lijkt, bleek nog moeilijk te regelen. Maureen: “Ik had er zelf eentje met het logo van Werkgeversservicepunt Regio Zwolle, terwijl Marleen kaartjes van gemeente Zwartewaterland uitdeelde. We wilden en willen met één gezicht naar buiten treden, maar zo’n visitekaartje bleek in ‘gemeenteland’ best ingewikkeld. Uiteindelijk is het gelukt en misschien is dat de opmaat voor één visitekaartje voor alle accountmanagers van gemeenten en adviseurs werkgeversdiensten van UWV. Fingers crossed.”

Open communiceren
Waarschijnlijk is ook de kleinschaligheid van het team een succesfactor voor het slagen van de pilot. Alle vier adviseurs zijn daarvan overtuigd . “Door van begin af aan open naar elkaar te zijn ontstond al snel een basis van vertrouwen. Dat onze persoonlijkheden klikken is ook van belang,” zegt Ellis Bijzet, die de matching van vraag en aanbod, in nauwe samenwerking met de gemeenteconsulenten, voor haar rekening neemt, “maar het vertrouwen is er omdat we open communiceren en eens in twee of drie weken te kijken: waar staan we, waar ben je mee bezig? Je neemt elkaar mee. Ik werk soms in het gemeentehuis van Hasselt; Marleen komt af en toe in Zwolle werken.”

Voordeel van die kleinschaligheid is volgens Thamàr dat er sneller inzicht is in hoe dingen wel of niet kunnen werken. “We zijn heel bewust gaan kijken welke bedrijven we benaderen en wat we die concreet te bieden hebben. Zowel grote als kleinere bedrijven kunnen heel goed van ons gebruikmaken, bijvoorbeeld bij de invulling van de banenafspraak of bij de aanpak van bijscholing. Je moet niet als een kip zonder kop álle bedrijven gaan bezoeken, maar juist daar naartoe gaan waar je echt iets kunt bieden.”

Kennisoverdracht
Het team van Zwartewaterland gunt zichzelf nog tot einde 2017 om hun samenwerking in werkgeversdienstverlening verder scherp te slijpen. De term ‘pilot’ suggereert kennisoverdracht daarna, maar in werkbesprekingen met de hele regio vertellen de vier collega’s nu al regelmatig over hun ervaringen. En die worden goed ontvangen.

Op de foto v.l.n.r.: Ellis Bijzet, Thamàr Pol, Maureen Jansen en Marleen van der Vinne.

Gepubliceerd op 10-05-2017