‘Kijk een klant in de ogen en ga daarmee de boer op’

“We staan voor een reusachtige taakstelling, een verdubbeling van het aantal plaatsingen ten opzichte van de afgelopen jaren.” Accountmanager John Moes heeft daarom sinds januari veel nieuwe collega’s, bij de Intergemeentelijke Sociale Dienst Steenwijkerland & Westerveld (IGSD). De contacten met ondernemers zijn al goed – intensiever dan wat hij elders in de regio hoort. Zijn pleidooi: minder digitaal, meer persoonlijk contact met de werkzoekende. “Het kost tijd maar levert meer goede plaatsingen op.”

Eigenlijk was de samenwerking met UWV en buurgemeenten al hecht in Steenwijkerland. Tot een paar jaar geleden zaten IGSD, UWV en reïntegratiebedrijven zelfs fysiek in één gebouw. “Eigenlijk zitten wij daar nu nog als enige”, vertelt John Moes. “Veel reïntegratiebedrijven zijn vertrokken of over de kop. Maar dankzij Werkbedrijf Regio Zwolle is de samenwerking met UWV wel gebleven en wisselen we nu rechtstreeks vacatures en kandidaten uit met bijvoorbeeld Meppel. Die gemeente neemt overigens ook deel aan ons regionale WerkgeversServicepunt.”

Daar liggen de succesjes: iemand uit Steenwijkerland die administratief medewerker werd voor Gemeente Meppel. Samen met die buurgemeente leveren ze bijvoorbeeld ook mensen aan Koopman International, groothandel in goederen voor winkels als Blokker, Action en Marskramer. “Daar is veel werk voor ompakkers en magazijnmedewerkers. En we regelen dan samen met Meppel ook het vervoer van en naar Emmeloord.”

Wekelijks om tafel
John Moes ziet bij werkgevers in Steenwijkerland een ‘intrinsieke bereidheid’ om out-of-the-box te denken en voor nieuw personeel niet rechtstreeks naar een uitzendbureau te stappen. De contacten tussen het WerkgeversServicepunt, de gemeente en de ondernemers, verenigd in Businessclub Steenwijkerland, zijn inmiddels zo goed dat de drie partijen wekelijks om tafel zitten om te kijken waar kansen liggen. “Ik hoor in de regio dat dat zeldzaam is; zo ver zijn veel gemeenten nog niet. Maar bij onze werkgevers is de maatschappelijke betrokkenheid heel groot.”

Onderdeel van de intensieve samenwerking is een werkervaringsproject, waarvoor mensen zich kunnen aanmelden, zodat binnen het netwerk wordt gekeken naar een geschikte werkervaringsplek of betaalde baan. Binnenkort staat ook een Werkgeversdag op de agenda, waar businessclubleden worden uitgenodigd en in toegankelijke taal uitleg krijgen over de Participatiewet. “We maken van de gelegenheid gebruik om onze best bemiddelbare kandidaten uit te nodigen. Die kunnen dan meteen speeddaten met de ondernemers.”

Betere matches
Zo’n face-to-face is belangrijk, ook in John’s contact met potentiële kandidaten. “Met E-coaching leer je iemand via je beeldscherm kennen. Maar wij willen in gesprek, over zijn of haar beweegredenen. Waarvan gaat iemand stralen? Pas dan kunnen we goed matchen. Vaak is er tijdgebrek, maar persoonlijke contacten werken zorgvuldiger. Ik denk dat het kwalitatief betere matches zal geven.”

Hij vermoedt soms ‘mismatches’, zag het zelf daadwerkelijk een keer misgaan. “En je doet iemand geen plezier door hem op een verkeerde plek te zetten”, aldus Moes. “Hetzelfde geldt voor de ondernemer: die is bereid om de stap naar het WerkgeversServicepunt te zetten, om te vragen naar een geschikte match. Als er mismatches zijn kost het veel tijd om het vertrouwen te herstellen. Dus neem wat afstand van het digitale, kijk een klant in de ogen en ga daarmee de boer op.”

Gepubliceerd 15-04-2016