Professional aan het woord: Mirjam Doornbusch

Onder het motto ‘Professional aan het woord’ vertellen accountmanagers, adviseurs werkgeversdienstverlening en andere direct betrokken professionals wat hen bezighoudt en waaruit zij voldoening halen. In dit artikel: Mirjam Doornbusch van Gemeente Zwolle.

“Ga niet boven je klant staan, maar ernaast”

Ze wil best vier aanbevelingen voor arbeidsprofessionals geven: neem de tijd om je klant te leren kennen, stel je gelijkwaardig op, laat je doelgroep onderling elkaar versterken en durf zelf van hen te leren. Mirjam Doornbusch heeft recht van spreken: zelf zat ze ooit aan de andere kant van de tafel. Hoe een alleenstaande bijstandsmoeder zelf matchmaker werd van ‘Kracht On Tour’, om (economische) onafhankelijkheid van vrouwen te stimuleren en voor gelijkwaardigheid te pleiten.

Als ZZP-er voelde Doornbusch de crisis zo hard dat ze uiteindelijk in de bijstand terecht kwam. Tijdens een ‘Kracht on Tour’-bijeenkomst in het Zwolse PEC-stadion hoorde ze hoe wethouder Vedelaar zich sterk wilde maken voor vrouwen in de bijstand. “Toen heb ik haar gemaild: ik zit nu aan andere kant van de tafel. Een aantal dingen is mij opgevallen; ik wil wel meehelpen dat te veranderen.”

Betutteling
“Eigenlijk ben ik best wel geschrokken van hoe betuttelend of juist denigrerend ik soms werd behandeld. “Ik kreeg vooroordelen en aannames over me heen, terwijl ik psychologisch inzicht en kennis over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt bij die dienstverleners miste. Dat was moeilijk.” Mirjam mocht haar verhaal komen doen bij het management van SoZaWe en werd uiteindelijk gevraagd om werkzoekende vrouwen en het bedrijfsleven met elkaar te verbinden. ”In mijn huidige functie merk ik dat de organisatie flink in ontwikkeling is en dat steeds meer collega’s naast hun klant gaan staan. Daar ben ik blij mee.”

Vertrouwen
Natuurlijk beseft Doornbusch dat ze, in tegenstelling tot haar collega’s, de luxe heeft om de tijd te nemen voor een gesprek. Daardoor heeft ze de ruimte om vertrouwen bij de vrouwen te wekken en wordt de kern van hun probleem snel helder. “Als ik weet waar de pijn zit, weet ik welke trajecten en bedrijven ik kan inzetten om vrouwen verder te helpen in hun persoonlijke en professionele groei. Zo kunnen we echt maatwerk leveren. Ook breng ik kandidaten met elkaar in contact die met dezelfde thema’s worstelen. In groepsverband kunnen ze elkaar motiveren om de uitdagingen van het bijstandsleven te doorstaan. Ik heb meteen gezegd: ik wil geen huil- en klaaggroepjes. Daar haal je geen energie uit. Wat ik merk is dat ze veel erkenning in elkaar vinden en samen dingen oplossen. Plus: de vrouwen vormen een denktank voor Kracht on Tour. Ze geven aan wat wel en niet werkt. En denken mee over een mensvriendelijke en efficiënte dienstverlening.”

Status
Wat in elk geval werkt, zijn de laagdrempelige bijeenkomsten die Kracht on Tour organiseert. Zo brengen ze vraag en aanbod met elkaar in contact. “Sommige vrouwen benaderen managers niet graag, vanwege de status die ze hen toekennen. Tijdens onze bijeenkomsten komen ze erachter dat het niet zo spannend hoeft te zijn. Omgekeerd hoor ik hoe werkgevers zich schamen voor het beeld dat ze van bijstandsvrouwen hadden vóórdat ze aan Kracht on Tour meededen. Ineens zien ze hoe krachtig die vrouwen overeind blijven te midden van de heftige dingen die ze meemaken in hun dagelijkse leven.”

Gepubliceerd op 14-01-2016