‘Wajongers zijn vaak te bescheiden in wat ze zelf graag willen’

Lisa Winkeler (20) rondde haar praktijkopleiding af aan het Ichtus College in Kampen en kreeg een Wajonguitkering. Maar amper anderhalf jaar later heeft ze haar tweede jaarcontract getekend bij een Albert Heijnvestiging in Kampen, waar ze assortiment op houdbaarheid controleert. Recept voor deze succesvolle match: een Wajonger die duidelijk is in wat ze zoekt, een supermarktketen die een afspiegeling van de maatschappij wil zijn en een vestigingsmanager die het belang daarvan onderschrijft.

De eerste functie die ze kreeg aangeboden was het bedrukken van textiel. Maar daarvan heeft Lisa meteen gezegd: sorry, dat ik niks voor mij. “Ik denk dat mensen vaak te bescheiden zijn. Je moet met je begeleider om tafel gaan en goed duidelijk maken wat je wel en niet wilt. Dan kunnen ze veel gerichter voor je gaan zoeken.” Die gerichte zoektocht leidde voor Lisa naar een vacature bij Albert Heijn in Kampen, waar ze na een proefplaatsing van drie maanden een jaarcontract kreeg.

Stempel
Twintig uur per week scant ze producten op houdbaarheid. Tweewekelijks komt er een jobcoach en als er tussendoor iets is kan ze bij iedereen terecht. Nu dat eerste jaar al achter de rug is kan Lisa met volle overtuiging zeggen dat ze haar Wajongachtergrond nooit als een lastig label heeft ervaren. Ze weet dat andere Wajongers soms het gevoel hebben dat er een stempel achter hun naam staat. “Maar ik voel me niet anders behandeld dan collega’s.”
Kijk, een groter compliment kan ze Christiaan Mulder niet geven. Als bedrijfsleider met ervaring op diverse vestigingen ziet hij de Wajong eerder als een mogelijkheid dan een negatief label. “UWV betaalt de proefplaatsing en dat is een mooi moment om iemand op te leiden. Na die drie maanden heb je eigenlijk een opgeleide medewerker en bepaal je samen, in overleg met UWV, het werktempo. Ik vind dat een win-winsituatie en zie het voordeel van zo’n stempel, zolang je het maar positief gebruikt.”

Afspiegeling
Mulder legt uit dat in elke AH-vestiging meerdere Wajongers werken, afhankelijk van hoe groot en hoe druk een winkel is. Albert Heijn stelt zich tot doel om een afspiegeling te zijn van de samenleving en van de buurt waarin een vestiging staat en wil aan het eind van het jaar tot een totaal van tweeduizend Wajongers komen. Begeleiding gebeurt door interne jobcoaches van Albert Heijn; daarnaast kennen winkels een buddysysteem waarbij een Wajonger aan een collega wordt gekoppeld.

“Bij ons is dat Klazina, een teamleider met een bovengemiddelde interesse in mensen, die heel rustig dingen kan uitleggen, zonder er bovenop te zitten.” Behalve deze ‘buddy’ ziet Christiaan als eindverantwoordelijke ook een belangrijke rol voor zichzelf. “Laat in woord en gebaar merken dat je het belangrijk vindt, dan nemen mensen dat over. Als je dat niet doet is het gedoemd te mislukken. Ik heb nooit moeite gehad om mijn personeel hierin mee te krijgen, maar ik leg ook gewoon eerlijk uit wat iemands status is. Lisa heeft die Wajong niet voor niks.”

Eerlijk benoemen
Op termijn lijkt het Lisa leuk om kassa te draaien. “Dan heb ik meer contact met mensen, hoewel ik dat nu ook wel heb. Maar ik denk dat je er veel voor moet leren.” Mulder observeert dagelijks vanuit zijn ooghoeken of Lisa goed in haar vel zit. Hij is tevreden over haar functioneren en benoemt het eerlijk wanneer iets niet goed gaat. “Net voor de Kerst ging, door samenloop van omstandigheden, een aantal artikelen constant over datum. Dan hou je alles tegen het licht, inclusief Lisa’s functioneren. Samen hebben we de werkwijze aangepast om dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen. Zoals ik met elke medewerker doe. We nemen haar honderd procent serieus en zij ons ook.”

Gepubliceerd op 26-04-2016