Werkgeverstour opent deuren die anders dicht blijven

Neem een wethouder mee en je hoeft geen moeite meer te doen om bij bedrijven binnen te komen. Het klinkt kort door de bocht, maar in Zwolle voeren de wethouders Economie en Sociale Zaken al vier jaar lang gesprekken bij bedrijven in het kader van de Werkgeverstour. En dat werpt vruchten af. “Door een wethouder het gesprek te laten openen over de economische kant van de bedrijfsvoering, is de overgang naar de werkgeverskant van het verhaal veel soepeler.”

In 2012, nog middenin de crisis, begonnen de afdelingen Economie en Sociale Zaken nauw samen te werken. “De accountmanagers van Economie en Sociale Zaken hebben veel contacten met werkgevers. Deze contacten hebben wij gebundeld”, vertelt projectleider Werkgeverstour Hadaf el Hamdouni. “Bedrijven staan altijd open voor een dialoog met één van beide wethouders. De insteek is: we komen iets brengen. Uiteindelijk gaat het ook over werkgelegenheid, maar de inzet is kennismaking van waaruit een vervolgafspraak kan worden gemaakt.”

Professioneel
Bedrijven als Scania, Achmea, Hanos, Sligro, Essent of IKEA openden allemaal graag hun deuren. Soms gaat het ook om verwaterde contacten waarin nieuw leven wordt geblazen. “Men vindt het fijn om kenbaar te kunnen maken waar men tegenaan loopt en ervaart ons als erg professioneel.” Hadaf noemt als voorbeeld de Mediamarkt, die het graag eens over de koopzondagen wilde hebben en over de wegwerkzaamheden bij hen om de hoek, die de omzet negatief hadden beïnvloed.

“Laat maar komen, die wethouder! Maar uiteindelijk praat je ook over de doelgroep en is er iemand aan het werk gegaan die al twee jaar werk zocht. Die heeft nu een jaarcontract. Dankzij de betrokkenheid van de wethouder is het gelukt deze man een baan te bezorgen.” In vier jaar tijd zijn in het kader van de Werkgeverstour 110 bedrijven bezocht, wat 117 plaatsingen opleverde – sommige via uitzendbureaus, maar de meeste rechtstreeks bij werkgevers.

Alliantie
El Hamdouni kan in de gesprekken meteen veel onwetendheid wegnemen over de doelgroep en de Participatiewet. Maar het doel is om strategische allianties af te sluiten op gebied van arbeid, waarin werkgevers aangeven dat minimaal 1 procent van hun werknemersbestand uit de doelgroep komt. “Dat percentage is bewust laag gehouden. Eigenlijk is het ook meer symbolisch, een soort intentieverklaring. Ik ben blij dat veel bedrijven de alliantie tekenen en dat ze openstaan voor vervolgafspraken.”

Hoe dit in andere gemeenten gebeurt weet Hadaf niet exact, maar hij zou het iedereen “honderd procent aanraden. Ook vanwege de verbeterde samenwerking tussen Economie en Sociale Zaken. Wij zaten bijvoorbeeld bij IKEA aan tafel voordat de eerste paal de grond in ging. Met Primark zijn we ook al in gesprek, samen met UWV.” Los van ‘nieuwkomers’ zoekt Hadaf naar een zinvolle invulling bij bestaande contacten, waarvan er veel al bezocht zijn.

“Wat we nu willen doen is een soort kruisbestuiving: misschien kan de ene wethouder op bezoek bij werkgevers die eerder door een andere zijn bezocht, om te bekijken of er nieuwe ontwikkelingen zijn. We kijken ook naar eventuele uitbreidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld het inzetten van de wethouder van Milieu. Daarnaast willen we UWV en Wezo meer betrekken bij de Werkgeverstour, zodat ook zij wethouders kunnen inzetten. Alleen dan uiteraard binnen de gemeente Zwolle.”

Gepubliceerd op 05-04-2016