Werknemer uit doelgroepregister biedt uitkomst bij McDonald’s

De Amerikaanse fastfoodgigant McDonald’s kent een franchiseformule: eigen baas onder de paraplu van een moederbedrijf. Wat betekent dat voor de invulling van de banenafspraak? En welke kansen liggen er voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Jeroen de Wolff is HR-manager werkzaam voor drie McDonald’s restaurants in de regio Zwolle (en één in Emmen). Voor hem is iemand die beperkt kan werken soms juist een uitkomst.

Zo’n 95% van alle McDonald’s restaurants in Nederland worden geleid door franchisenemers. Over de banenafspraak adviseert moederbedrijf McDonald’s Nederland B.V. wel, de invulling ervan is de verantwoordelijkheid van de franchisenemer. Die moet dus zelf zorgen voor het behalen van de doelstelling.

MVO
“Wij vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk”, zegt De Wolff. De restaurants steken bijvoorbeeld veel energie in het schoonhouden van de omgeving. Niet alleen het eigen terrein, maar ook daarbuiten. En dat is nu net een klus die prima geklaard kan worden door iemand uit het doelgroepregister. “We hebben twee grote elektrische bakfietsen en daarmee scheuren onze twee mannen door de omliggende wijken om schoon te maken.”
Maar dat is niet het enige wat deze werknemers kunnen doen. Volgens De Wolff is er ruimte voor maatwerk. In de proeftijd gaan ze vooral de sfeer proeven en kijken welke werkzaamheden er eigenlijk zijn. Schoonmaken in het restaurant of kleine klusjes, vaak naast een reguliere medewerker die dat werk al doet. “Na een tijdje merk je dan dat ze zich een beetje beginnen te vervelen of meer willen doen, en dan gaan we richting keuken of richting service. Dat doen we altijd in goed overleg.”
Coaching on the job doen ze zoveel mogelijk zelf. “We zorgen er altijd voor dat er ook iemand in het restaurant is als vaste contactpersoon. Ze hebben vaak al met zoveel verschillende mensen te maken. En degene waaraan ze gekoppeld worden bij de werkzaamheden proberen we ook zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Dat is wel zo handig.”

Past precies
De Wolff ziet ook praktische voordelen voor zichzelf. “Het is best lastig om personeel te vinden dat in de ochtend of de middag beschikbaar is. Moeders met schoolgaande kinderen kunnen onder schooltijd wel werken, maar pas vanaf 9 uur, dus de uren tussen 6 en 9 moet ik toch opvangen met andere mensen. Hetzelfde geldt tussen 14 en 17 uur, want scholieren kunnen vaak pas weer vanaf 17 uur.” Er is dus een aantal momenten op de dag waarop mensen, die een beperkt aantal uren kunnen werken, uitkomst bieden.
Het zijn vaak niet de belangrijkste klussen die gedaan moeten worden op die tijden volgens de HR-manager. Tussen 6 en 9 in de ochtend gaat het bijvoorbeeld vaak om voorbereidend werk dat elke dag hetzelfde is of makkelijk zo is in te richten. En dat is precies waar een deel van de kandidaten uit het doelgroepregister zich vaak prettig bij voelt.
Geschikte kandidaten vindt De Wolff voornamelijk met hulp van Restart in Steenwijk/Meppel. “Die weten ook hoe ons bedrijf in elkaar zit. Dat vind ik ook belangrijk.” Wat De Wolff jammer vindt is dat hij voor de vier restaurants waarvoor hij werkt met twee verschillende regio’s te maken heeft en dus ook verschillende contactpersonen heeft bij UWV. Die regio’s zitten ook in de weg bij een betermelding waarvan de registratie maar niet wil lukken.

Leerzaam
Al met al zijn de ervaringen positief. “Je leert er zelf ook weer veel van”, zegt De Wolff, “Hoe moet je met ze communiceren? Hoeveel impact heeft een functioneringsgesprek waarbij je een beetje in de toekomst kijkt? Durven deze werknemers aan te kloppen als ze ergens tegenaan lopen?”
Tegelijkertijd heeft hij ook ervaring met iemand die na verloop van tijd een wat uitgebreider takenpakket kreeg, maar dat niet altijd op tijd af kreeg. “Dat is toen opgelost door hem te vragen eerder te beginnen. Dat was geen probleem en dat werkt nu goed. Dat is dan zo fijn.”

Gepubliceerd op 22-06-2017