‘Denk niet in hokjes maar in kansen’

In Hattem trapt wethouder Doret Tigchelaar de werkgeverscampagne van Daar werken we aan af met het uitreiken van een ‘keurmerk’ voor sociaal ondernemerschap aan Connexxion en aan Stichting Brandweeropleidingen BOGO. Maar niet voordat ze uitgebreid in gesprek is gegaan. Over kansen en zeker ook over knelpunten.

Visie
Het past bij de visie van de wethouder op werkgeversdienstverlening; samen met de werkmakelaar en de ondernemer om de tafel voor een goed gesprek. Het liefst gaat ze naar de ondernemers toe, samen met werkmakelaar Chantal de Wolf bezoekt ze sinds anderhalf jaar ongeveer een bedrijf per week, maar voor deze aftrap maakt ze graag een uitzondering.

BOGO
Ook bij BOGO is ze geweest en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Petra van Soest van BOGO vertelt hoe dat is gegaan. “BOGO groeit. We verzorgen brandweeropleidingen. Er zijn lokalen voor theorielessen en een bedrijfshal waar praktijkavonden worden gehouden. Daarnaast zijn we sinds kort een goedgekeurde examenlocatie. Hierdoor nam het aantal bezoekers op onze locatie toe en daarmee ook het facilitaire werk, dus kwam er ruimte voor een facilitaire kracht.” Via bestuurlijke contacten van directeur Herry Ester is de bal vervolgens gaan rollen en kwamen ze in contact met de werkmakelaar en hoorden ze over de mogelijkheden van de participatiewet. Van Soest: “Wij stonden ervoor open en het werk leende er zich ook goed voor.”

Connexxion
Bij Connexxion Taxi Services ging het iets anders. Het bedrijf verzorgt onder andere leerlingenvervoer voor gemeenten. Daarbij wordt gewerkt met aanbestedingen en die bevatte een paragraaf over ‘social return’ (SROI). Dat betekent dat je je als bedrijf committeert aan het invullen van een percentage contracturen met werkzoekenden uit de doelgroep van de Participatiewet.
Connexxion is voor het leerlingenvervoer eigenlijk altijd op zoek naar mensen legt Leo Adelaar, regiomanager bij Connexxion, uit: “Dat heeft in eerste instantie te maken met het feit dat we voor leerlingenvervoer met kleine contracten werken, gemiddeld 10-15 uur.” Het werk leent zich daardoor uitstekend als opstapbaan. Mensen worden opgeleid, krijgen weer werkritme en schuiven daardoor ook nogal eens door. Naar een groter contract binnen Connexxion of naar een andere baan. Dat is positief. Het bedrijf biedt mensen een kans om te groeien en steekt daar veel energie in. Daarom is deze werkgelegenheid ook belangrijk voor de gemeente en de directe aanleiding voor de ‘pluim’.

Knelpunten signaleert Adelaar ook wel. Juist de grote vraag naar geschikte kandidaten levert problemen op. “In gesprekken met gemeenten hebben we aangegeven dat we voor het voldoen aan de verplichting op het gebied van SROI afhankelijk zijn van voldoende kandidaten. Dat lukt niet altijd”, aldus Adelaar. En dat is niet de enige uitdaging. De kortlopende contracten die gemeenten vragen, maken het bieden van duurzaam werk moeilijk. En veranderingen in de manier waarop gemeenten leerlingenvervoer organiseren, hebben gevolgen voor de kwalificaties waaraan chauffeurs moeten voldoen.

In gesprek
Dit is precies de reden waarom Tigchelaar dit soort gesprekken zo waardevol vindt. Ze hoort zo uit de eerste hand wat de keuzes die gemeenten maken kunnen betekenen voor ondernemers. En niet alleen voor hen, uiteindelijk hebben ze ook gevolgen voor werkzoekenden en de inspanningen die gemeenten daarvoor leveren. Tigchelaar: “In een persoonlijk gesprek komen altijd zaken op tafel waar een ondernemer niet meteen mee naar de gemeente stapt, maar die voor ons als gemeente wel belangrijk zijn om te horen.”
Aan tafel zit ook Linda Eijkelboom. De manier waarop werkmakelaar Chantal de Wolf haar naar haar functie bij BOGO heeft begeleid is haar goed bevallen. “Ik was al langer werkzoekend toen ik een dag per week aan de slag kon bij schoonmaakbedrijf Asito. En toen kwam Chantal met deze kans.” Ze is heel blij met haar werk bij BOGO en ook haar werkgever is heel tevreden. Asito was voor Linda dus de opstapbaan. Ze kon er weer wennen aan contact met collega’s en aan een werkritme. Ook persoonlijk groeide ze. Daardoor kon ze bij BOGO eigenlijk meteen aan de slag.
Ook Van Soest heeft het contact met de werkmakelaar positief ervaren: “Het is een heel persoonlijke aanpak en dat is heel prettig. Ze is heel duidelijk over de mogelijkheden en over hoe ze kandidaten begeleidt.” De werkwijze heeft er in elk geval toe geleid dat het bedrijf ook in de toekomst zeker bereid is om te kijken naar mogelijkheden om iemand met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden.

Keurmerk
Zowel BOGO als Connexxion willen dat ook zeker uitdragen. “Past een keurmerk daarbij?” vraagt Tigchelaar. Zelf vindt ze het belangrijk om op deze manier waardering te tonen voor de inzet van de bedrijven op het vlak van sociaal ondernemerschap, maar heb je er als bedrijf ook iets aan? Volgens Adelaar wel. “In een andere regio hebben we ook een keurmerk gekregen. En dat konden we vervolgens laten zien in andere aanbestedingen. Dat is een voordeel.”

Gepubliceerd op 13 mei 2016