Meppeler ondernemers enthousiast over werkgeverscampagne

“Een informele manier van ontmoeten, om een onderwerp dat niet voor iedereen gangbaar is toch laagdrempelig te maken.” Zo formuleerde wethouder Roelof Pieter Koning vooraf het doel van de Werkgeverscampagne Meppel. Op donderdag 28 april reden ondernemers en HR-adviseurs een ochtend lang mee in de campagnebus langs verschillende bedrijfslocaties, om kennis te maken en ideeën uit te wisselen over quick scans, quota, buddy’s en bestuur. De missie van Meppel deze ochtend, volgens Koning: “Op een leuke manier mensen in aanraking brengen met de problematiek waar we voor staan.”

Halverwege de rit staat een rondleiding op het programma door de bedrijfshal van Greens & Salads. Naar hygiënevoorschrift krijgt iedereen een lange, witte jas aan en een blauw haarnetje op. Altijd goed voor het groepsgevoel. “Je ziet ze kijken”, zegt Dries van ’t Veen van Greens & Salads, dat een groot aantal 55-plussers in dienst nam. “Waarschijnlijk weten de meesten helemaal niet wie hier werken. Maar voor ons bedrijf zijn het heel waardevolle mensen. Jongeren gaan na drie jaar toch vaak voor verdere ambities. Onze mensen hebben een schat aan werkervaring en verantwoordelijkheidsgevoel.”

Ontzettend goed, zo ervaarde Van ’t Veen de contacten met gemeente en UWV. “Maar je merkte ook dat ze echt zochten naar bedrijven waar het goed zou werken, om een voorbeeld te kunnen stellen. Wij hebben vanaf het begin succes gehad, met zowel 55-plussers als mensen met echte beperkingen. Die krijgen extra begeleiding, maar zijn binnen de groep ook volwaardig ontvangen. Meestal krijgen zij een directe collega als buddy. Ze kunnen niet elke verantwoordelijkheid aan maar werken vaak wel heel precies.”

Usual suspects
Het Meppeler MKB doet het goed, stelt wethouder Roelof Pieter Koning vast. Alleen sommige grotere bedrijven blijven wat achter in aantal. Daar valt winst te behalen en daar kan zo’n gezamenlijke busreis aan bijdragen. “We hebben vanochtend een mix van ‘usual suspects’ en jongere bedrijven, maar ook grote werkgevers die nog niet zoveel doen. Dan kan ik het allemaal wel gaan bedenken en vertellen, maar wat is er mooier dan dat het ene bedrijf het ander vertelt: ik kan het, dus waarom zou jij het niet kunnen?”

Eén van die grotere bedrijven, Scania Production Meppel, wordt die ochtend vertegenwoordigd door HR-adviseur Hanan El Abboussi. Het productieproces is er strak en gestandaardiseerd – ideaal voor de autistische jongen die er nu werkt. Maar hij is de enige doelgroeper, sinds invoering van de Participatiewet. “We waren erg zoekende naar wat goed past”, aldus Hanan. “Het was enigszins onduidelijk wat je zou moeten doen, maar ook hoe je dat kan faciliteren. Nu kan ik ideeën uitwisselen over hoe andere werkgevers hier creatief mee omgaan.”

Op één hand
Twee collega HR-adviseurs van Zorgcombinatie Noorderboog komen ook hun licht opsteken. Gefuseerd naar een zorggroep van ruim 1.800 medewerkers zijn hun doelgroepers nog op één hand te tellen. Aan de werkgeversdienstverlening ligt het volgens hen niet: goede contacten, een quick scan die mogelijkheden liet zien, een convenant als stok achter de deur. “Maar toch,” zegt Hans de Vries “de zorg staat onder druk. Wij lopen tegen muren aan met onze leidinggevenden, die zeggen allemaal dat het niet kan – ook omdat we naar zelf-organiserende teams gaan. Wij moeten hen overtuigen dat het wél kan, dus we nemen graag ideeën van anderen mee”.

Die werkgeversdienstverlening in Meppel – de ‘gezamenlijke voordeur’, zoals voorzitter van de Meppeler Handelsvereniging Jan Meijer het noemt – oogst lof. Niet voor niets is wethouder Koning regionaal kartrekker op dat gebied. “Vooral niet teveel mee bemoeien als bestuurder”, is zijn advies. “Ambtenaren willen echt wel samenwerken. Laat ze gaan. Wij zitten met onze moeilijke beleidsnotities, maar ’t werk moet buiten gebeuren.” Koning hoopt nog ‘een enorme slag’ te maken door de dienstverlening uit te breiden naar uitzendbureaus en zo gebruik te kunnen maken van hun relaties.

Gepubliceerd op 03-05-2016