Missiewerk in de Marslanden

Tientallen visitekaartjes, tientallen vervolgafspraken en vooral meer naamsbekendheid voor Werkbedrijf Regio Zwolle. Dat is de opbrengst van een lange dag campagne voeren in Zwolle, in het kader van ‘Iedereen een baan, daar werken we aan’. Op 12 mei reed de campagnebus van Daarwerkenweaan, met aan boord vertegenwoordigers van alle partners, op één dag langs drie bedrijventerreinen om letterlijk bij de ondernemer aan te kloppen. “Doel is niet om opeens met tien banen terug te komen. Uiteindelijk gaat het om het groter geheel, om ruimte te kweken in de hoofden van werkgevers.

Het oogt bijna wat onwerkelijk: de rust van een bedrijventerrein in de late ochtendzon, waar een achttal arbeidsprofessionals, twee aan twee over straat, van de ene hoofdingang naar andere loods loopt. Gewapend met een stapel tasjes vol informatie krijgt MKB-regiomanager Hans Bakker er “wel een beetje een Jehova’s-gevoel bij.” Maar het hogere doel van vandaag is om de juiste contactpersoon te spreken, diens ervaringen te horen en Werkbedrijf Regio Zwolle als gesprekspartner onder de aandacht te brengen.

Niet ons ding
Want zijn teamgenoot vanochtend, manager werkgeversdienstverlening Anne Marie Eleveld van UWV, moet na een aantal bezoekjes concluderen dat er “nog niet één weleens van ons had gehoord.” Bij ISPA Plastics bijvoorbeeld zegt het ze niet zoveel, op naar de 100.000 banen. “Nee, wij doen gewoon ons ding.” En met de HR-medewerkster van Wensink Auto’s lopen dan al wel langer contacten, maar zij zou vooral graag duidelijkheid krijgen of die quotumwet er nou komt of niet. “Want ik zeg heel eerlijk: wij zijn een commercieel bedrijf. Het moet geen geld gaan kosten.”

Binnenlopen bij Sigma Coatings levert meer op, ook al krijgt hun personeelsbeleid vooral vorm in het hoofdkantoor in Uithoorn. Maar de vestigingsmanager voert zelf ook gesprekken met kandidaten. En ja, hij zou er graag eens over doorpraten, want nu zijn ze met zijn tweeën behoorlijk onderbezet. Er moet twee man bij. En ook al moeten die vacatures eerst intern uitgezet, hier is iemand duidelijk blij met een tas vol informatie. “Ik ga het goed doornemen en de organisatie inslingeren!”

Missiewerk
Mooi is vooral dat geen van de partners zich te goed voelt om voor het goede doel te ‘colporteren’. “Voor ons is het ook goed om buiten de deur te komen,” vindt FNV-bestuurder Betsy van Oortmarssen, “dan weet je waar de aanknopingspunten zitten.” Na twee jaar in het bestuur van Werkbedrijf Regio Zwolle is ze verrast door de bevlogenheid onder werkgevers om mee te denken. Vooral omdat Van Oortmarssen binnen haar eigen FNV ook nog wel missiewerk te doen staat. “Ik hoor regelmatig: “’Huh, 100.000 banen?’ Collega’s zijn dan bang voor verdringing.”

Aan het eind van de dag zijn in totaal 80 bedrijven bezocht. Mirjam Bonsink, die namens Werkgeverspunt Zwolle de dag coördineerde, is blij met de 35 vervolgafspraken die daaruit voortvloeien. “Iedereen gaat nu zijn eigen lead verder oppakken. Bij Houthandel Jongeneel is zelfs een afspraak gemaakt voor een bezoek met de wethouder. We hebben onszelf overtroffen vandaag!”